Say What? #4

Say what? Na goed een week school merk ik al een groot verschil in het taalgebruik, de intonatie en de zin voor drama waarmee alles uitgesproken wordt. Kinderen beïnvloeden elkaar heel erg, dat is duidelijk.

Nieuwe stopwoordjes deden hun intrede, Kind 1 plakt vanaf nu overal “Of wa?” achter, ook als dat helemaal nergens op slaat. “Ik heb geturnd op school vandaag of wa!”.  Er moet duidelijk nog wat gefinetuned worden.

Ook Kind 2 laat zich van haar beste kant zien en uit zich tegenwoordig met nog meer zin voor dramatiek dan anders. “Mamaaaaaaaaaaaaa – hoe langgerekter hoe beter – , ik vind mijn juf de meest zalige, fantastische, geweldige, grappige, aaaaaaaaaaaaaaaalllerliefste van de hele wereld.” Dit alles gaat dan gepaard met een vreugdedansje en zwaaiende armbewegingen.

Kind 4, die staat ook haar mannetje. In recordtempo volgen de de zinnen – bij voorkeur in bevelende vorm- elkaar op. “Ikke eerst!”, “Jij doet mij pijn!”, “Jij stout!”, “Ik heb niets gedaan.”, “Wacht op ik!”, “Stooooooooooooop!” en het heel zielige “Ik wil slapen” als ze net thuiskomt.

Kind 3, die laat het allemaal rustig op zich afkomen. Hij uit zich nog steeds het meest door je aandacht te trekken, eens goed op je arm of ander lichaamsdeel te slaan en te wijzen naar wat hij wilt hebben. Toch kan hij ook al zinnen vormen. Zo ook het nu al legendarische: “Ik kindje geduwd, kindje gevallen, kan gebeuren”. terwijl hij tegelijk zijn schouders ophaalt. Ja, je ziet het, onze twee jongsten zijn iets temperamentvoller dan de oudste twee.

“Mama, ik ben jarig in oktember!”(Kind 2, in oktober dus)

“Waarom heeft een koe een luier?” Oh, een uier. (Kind 2)

“Nee, ik hoor jou niet mama, mijn oor is weer stilgevallen.” (Kind 1 als hij moe is)

“Kijk, een zomerautootje!” (Kind 1 toen hij een Porsche cabrio zag rijden)

We zitten aan tafel en we praten over Brazilië. Kind 2 roept plots: “Mé heeft ook brazilicum in haar tuin!” Basilicum dus.

“Ik wil met de ebbelet spelen.” (Kind 2 ziet op een onbewaakt moment de tablet liggen)

“Kijk mama, kadootje! Voor jou!” (Kind 3 duwt apetrots een zakje met zijn natte broek in mijn handen)

Merken jullie een verandering in taalgebruik bij jullie kinderen nu ze weer naar school gaan? Delen jullie de leukste uitspraken? 

 

 

Related Posts

9 Comments

  1. Awel ja, ik merk een groot verschil in taalgebruik nu dochter weer naar school gaat. Het komt er allemaal zo veel stoerder uit. “Zwijg er nu maar even over hoor, mama,” toen ik het met haar eens serieus over haar ‘contractwerkjes’ wou hebben vond ik wel een van de betere. Want je mag dan niet beginnen lachen he 🙂

  2. HAHA, ik hou wel van het enthousiasme van jou Kind 2 :):))
    en bij de “ofwa” lig ik bijna plat van het lachen 🙂

    Bij mijn oudste zoon (4j) merkte ik in eerste instantie vermoeidheid waardoor hij wat begint te zeuren. Ik vind wel dat hij terug een pak braver, liever en meer gedisciplineerd is sinds vorige week. Hout vasthouden, maar ik hoop dat dit zo blijft!! verder voorlopig nog geen speciale uitspraken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: