Lunchboxinspiratie met Lidl #3

Voor de derde week op rij deel ik graag mijn inspiratie met jullie om een gevarieerde en zo gezond mogelijke lunch mee te geven aan je kinderen.

*ah Annelore, en waar zijn je foto’s van onderstaande tips? Awel, die heb ik in een vlaag van onbezonnen enthousiasme verwijderd van mijn telefoon. Ja. Stom. Volgende keer weer meer foto’s, beloofd!*

1. Brooddoos “extra”

Een doorsnee boterhamdoos wordt ineens veel interessanter als er iets extra in zit. Een snoeptomaatje, nootjes, paprika of eens een klein chocolaatje. Weinig extra werk maar met een groots effect. Of wat dacht je van een lief briefje? Zo’n kattebelletje zorgt gegarandeerd voor een grote glimlach bij je kind!

2. Belegde broodjes

Wij maken geregeld een belegd broodje voor in de brooddoos. Dat hoeft niets ingewikkelds te zijn, een pistoletje met kaas smaakt toch net weer wat anders en specialer dan een bruine boterham met hetzelfde beleg. Een smoske is altijd lekker.

Tip: Een smoske is ook perfect als avondeten trouwens. Wij ontdekten dit deze zomer bij vrienden en zijn helemaal fan. Beetje stom dat we daar nooit zelf eerder aan gedacht hadden trouwens :-).

3. Omelet

Bak de avond voordien een omelet en laat die rustig de hele nacht afkoelen. Verwerk er spek, uitjes of tomaat in, of laat het gewoon ‘natuur’, met wat peper en zout.  Dit tussen een boterham is super lekker.

Tip: Maak de omelet niet te dik, anders eet het nogal onhandig.

Tip: Omelet vult behoorlijk, dus je kunt die dag gerust een boterham minder meegeven.

4. Rauwkostspiesjes

Ook hier geldt: afwisseling doet eten. Prik alles wat je anders in een potje doet op een satéprikker en je hebt een volledig nieuw concept.

Onze favorieten:

Brood – tomaat – kaas – druif

Ham- mozarella – puntpaprika

Brood- appel – kaas

Tip: Koop geen al te goedkope satéprikkers, daar willen nog wel eens splinters aan zitten!

Tip: Je kunt etenswaren sorteren op kleur om een ware regenboog te krijgen. Ik zag dit coole voorbeeld bij Linda. Minimale inspanning voor maximaal effect 🙂

Dit voorbeeldje vond ik bij https://passieenpuur.nl/recepten/gezonde-frietjes-spiesje/

5. Rijstsalade

Jeugdsentiment. Af en toe maakte mijn moeder dit. De avond voordien kookte ze rijst en als die afgekoeld was werden er stukjes salami, appel, kaas en komkommer aan toe gevoegd. De dressing bestond uit een beetje mayonaise met currypoeder voor wat extra pit. Heerlijk!

Tip: Vervang de rijst door pasta, quinoa of bulgur en je hebt meteen weer een andere variant.

 

*Deze reeks kwam tot stand in samenwerking met Lidl, die steeds meer inzet op gezonde en duurzame voeding. De producten om de lunchboxen te maken werden deels gesponsord. Wij kiezen als groot gezin ook zonder samenwerking bijna altijd voor Lidl, omwille van de goede prijs-kwaliteit en het steeds aantrekkelijker wordende assortiment*

Geef een reactie