Herontdek wat goed is – het vervolg

Herontdek wat goed is – het vervolg

Vorige week nam ik jullie al mee in de nieuwe challenge van Danone. Vandaag laat ik jullie graag zien waar we de overige weken van de challenge mee bezig waren.

Week 2 : Focus op plannenherontdekwatgoedis, danone

Plannen is de sleutel tot succes. Klopt. Wij werken al jaren met een weekmenu om te vermijden dat we te veel in huis halen en dingen moeten weggooien. Niet enkel goed voor je gezondheid, ook voor je budget trouwens. We merken ook dat wanneer we niet plannen, we veel sneller naar iets ongezonds grijpen zoals een pizza of frietjes.

Soms horen we van vrienden of kennissen de tegenwerping: “Ja, maar een weekmenu, dat kunnen wij niet, we weten immers nog niet waar we zin in zullen hebben eind van de week.” Dat kan. Maar je kunt ook dagen onderling wisselen. Heb je geen zin in de pasta op donderdag, wissel die maaltijd dan met de ovenschotel van vrijdag.

Tip: wissel de klassieke aardappelen-groenten-vlees af met een rijst- of pastagerecht, eet een aantal keer per week vegetarisch en plan ook af en toe een zondag-frietjesdag in.  Het gaat immers om balans, nietwaar?

Week 3: Focus op ontbijt

herontdekwatgoedis, danone

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Een open deur. Het is echt zo. Nu ik elke dag om 6 u in de auto zit, ontbijt ik achter het stuur. Ik zorg er – dankzij de hulp van de Wederhelft, eerlijk is eerlijk –  voor dat ik wel altijd iets gezonds mee heb. Fruit, een potje havermout, crackers,…  Het zorgt er voor dat ik me meteen fris en wakker voel en bovendien kan ik dan ook weerstaan aan de verse croissant op het werk.  Maar echt, dat is moeilijk. Het is ook geen eerlijke strijd, je loopt je werkplek binnen en in het plaatselijke winkeltje bakken ze verse croissantjes af ’s morgens. Die geur, da’s bijna onweerstaanbaar!

Op zaterdag ontbijten we samen. Dan wordt het een ontbijt/brunch. Yoghurtjes, fruit, versgeperst fruitsap, een gekookt eitje en warme pistoletjes uit de oven. Ontbijten is niet alleen functioneel, het is ook een rustmoment in de week. Het moment waarop we eindelijk eens niet moeten haasten en waarop verhalen van doordeweeks verteld kunnen worden. Ik kan wel stellen dat ik ontbijten de laatste jaren heb leren appreciëren!

Week 4: Focus op afwisseling

danone

Afwisselen is een must, maar hier toch wel vaak een valkuil. Vroeger (en nu misschien nog steeds) had je in Nederland “woensdag gehaktdag” en bij mijn grootouders thuis was het “vrijdag visdag”. Wij hebben ook wel onze maaltijdroutines als gezin. Zo staat er zeker wekelijks een keertje spaghetti en een ovenschotel op het menu. De gerechten waar we uit kiezen zijn meestal dezelfde. Echt variëren doen we te weinig en een kookboek openslaan is alleen als er een speciale gelegenheid is. Een maaltijdbox zo af en toe, dat zorgt dan wel weer voor variatie. Dan zijn we heel enthousiast over hoe lekker alles wel is en proberen we het ook in onze set maaltijden-waar-we-uit-kiezen te integreren.

Tip: Kook op basis van de folderaanbiedingen van je favoriete supermarkt. Wij proberen zo prijsbewust mogelijk te kopen. Dat betekent dat als de boontjes in promotie staan, we zeker boontjes eten. Het is niet alleen lekker, het laat je ook nadenken over wat je gaat eten. Bovendien zijn het vaak seizoensgroenten die in de aanbieding staan en die zijn op dat moment op hun lekkerst.

De challenge loopt vandaag af en we sluiten af met een heerlijke brunch. (De foto’s zie je nog wel passeren op Instagram).  Zijn we nu volledig over op gezond eten? Nee. Maar het heeft ons wel weer een stapje dichter gebracht in bewustwording en bezig zijn met het aanpassen van gewoontes en dat was ook het belangrijkste doel. Bovendien hebben we weer vaker dan voordien aandacht gegeven aan het eet-moment door er echt de tijd voor te nemen en het zoveel mogelijk samen te beleven.

Hebben jullie nog goede tips over afwisselende weekmenu’s opstellen, snel en gezond een maaltijd op tafel toveren of iets wat je echt wil delen? Gooi het vooral in de reacties, ik lees het erg graag!