suiker

De suiker wake-up call #1: Inleiding

Voeding. Gezonde voeding. Dat valt best mee. Toch? Wij zijn toch niet zo slecht bezig? Verse fruitsla, bijna iedere dag verse groenten op  tafel. Hmm. Maar wat met suiker? Tijd om onze eetgewoontes eens goed onder de loep te nemen.

suiker fruitslaAfgelopen week was ik te gast op een bloggersmeeting georganiseerd door De Kleine Keuken. De inspirerende dames achter dit bedrijf gaven ons een uiteenzetting over voeding bij baby’s en kinderen en meer bepaald over de hoeveelheid suiker die we dagelijks innemen.

Confronterend.

Heel zwart-wit gesteld, geven we (als in: ons gezin, dus geen veralgemening) onze kinderen zo ongeveer 10 suikerklontjes per dag. TIEN!  En in veel gezinnen zijn dat er nog meer, want wij drinken bijvoorbeeld enkel water en melk en geen frisdranken.

Zei ik al dat het confronterend was?

Nu moet je weten dat wij, toen Kind 1 pas geboren werd, heel stellig waren in het vermijden van suiker en ongezonde dingen. Dat hielden we ook best wel heel goed vol. We kookten bijna alle hapjes zelf, varieerden dat het een lieve lust was, maakten trouw fruithapjes en er werd alleen water en melk gedronken.

Ik herinner me zelfs nog dat ik ongelofelijk verontwaardigd was toen een vriendin onze toen 14 maand oude zoon een chocolaatje wou geven. Het woord verderfelijk kwam misschien zelfs heel stiekem bij mij op.

Maar goed, Kind 1 werd ouder en snoepte af en toe wel al eens een stukje taart mee op een feestje, kreeg een snoepje bij de onthaalmoeder en dronk fruitsap of Fristi wanneer we op bezoek waren bij Pé en Mé. Kind 2, slechts 14 maand jonger, had al snel in de smiezen dat Grote Broer geen water aan het drinken was, of dat er in zijn kommetje niet enkel een stuk appel zat, maar ook een stukje chocolade. Met de nodige overtuigingskracht bemachtigde ook zij haar deel. Kortom, onze standvastigheid begon al wat te wankelen.

Onnodig te vertellen dat bij de komst van onze jongste twee, 16 maanden na Kind 2, we nog minder ruggengraat overhielden. We bleven wel overtuigd zelf koken, boden heel veel verschillende groenten en fruit aan, maar werden ook iets makkelijker in het geven van een koek, een bakje chips of een glas ranja.

Ondertussen zijn de kinderen bijna 6, 4 en 2×3.  Nog steeds worden er dagelijks groenten gegeten. Nog steeds gaat er dagelijks fruit mee in de boekentas naar school. En toch…  ongeveer 10 suikerklontjes per dag.

’s Morgens een paar boterhammen met Nutella of hagelslag of een kom cornflakes met melk.

Om 10 uur drinken ze op school een flesje appelsap. En ze eten hun fruit, dat wel.

’s Middags eten ze boterhammen met hartig beleg en drinken ze water.

Tijdens de speeltijd om 15u eten ze een koek. Weliswaar een koek zonder chocolade, maar toch vol suiker.

Heel vaak krijgt een van de kinderen een verjaardagstraktatie mee naar huis, niet zelden iets om te snoepen. Die wordt verdeeld en opgesnoept.

’s Avonds eten we een warme maaltijd, we eten geen dessert.

Doordeweeks valt het dus al bij al nog wel redelijk mee, vooral omdat we thuis enkel water en melk drinken en geen toetje na de maaltijd nemen.

In het weekend valt het al wat harder tegen.

We gaan naar een feestje en er is taart, chips, cola en andere zoetigheid. Ok, er staan meestal ook blokjes kaas en schijfjes komkommer, maar die halen het heel vaak niet tegen al het zoet geweld.

We kijken samen een film op tv en ik maak popcorn, met wat poedersuiker er over.

Het is lekker weer, we spelen buiten en halverwege de middag eten we een ijsje. Of een ijsje en een snoepje. Of een snoepje en een klein zakje chips. Of een ijsje en limonade.

In Nederland heeft 1 op de 7 kinderen onder de 4 jaar last van overgewicht. Hoe de cijfers in België liggen, weet ik niet, maar dat zal wellicht wel in dezelfde lijn liggen. Ik was er in ieder geval behoorlijk van geschrokken.

Tot zo ver mijn inleiding, het is een lang verhaal geworden.

Tijd voor actie nu. Volledig stoppen met suiker is niet direct onze ambitie. We willen het vooral weer meer in balans brengen. Weer bewust op zoek gaan naar gezonde én lekkere alternatieven voor zoet broodbeleg en tussendoortjes. Weer de tijd nemen om zelf waterijsjes te maken van versgeperst fruitsap en kannen vol infused water aan te slepen.

Deze avond bespraken we onze plannen met de kinderen aan tafel en al gauw waren ze net zo enthousiast als wij. De komende weken gaan we geleidelijk aan overschakelen. Als de voorraadkast aangevuld moet worden, dan zullen we dat doen met een gezond(er) alternatief.

Ik hou jullie via de blog op de hoogte van onze vorderingen. Als stok achter de deur, maar ook in de hoop sommigen onder jullie te inspireren om hetzelfde te doen.

Alle tips, leuke receptjes voor suikervrije koekjes en meer van dat zijn steeds welkom!

 

 

 

 

9 gedachten over “De suiker wake-up call #1: Inleiding

  1. Ik probeer er ook heel bewust mee om te gaan! Inderdaad zoals al in de reacties terug te vinden : sappen zijn ook heel suikerrijk (+ bevatten zuren, wat slecht is voor de tandjes)… Je kan beter een hele appel eten, gecombineerd met water (voor de dorst) dan 10 appels sap drinken, dan heb je nog de vezels ook. Je zit goed met water en melk! op Fb is er een groepje (‘dat maken we natuurlijk zelf’), opgericht door ene Monique van der Vloed! Zij gaat heel bewust om met suikers, en schrijft ook boeken over haar ervaring : interessant hoor!

  2. Wat goed dat je de kinderen in het plan hebt betrokken, dat helpt waarschijnlijk ook tegen geklaag. Ik verwacht dat ik ook stiekem meer suiker binnen krijg dan ik meestal denk.

  3. Ik probeer mijn suikerverbruik ook wat te minderen, maar het is zo ongelofelijk moeilijk. Zoals Romina zegt, het zit in quasi alles. Tot zelfs in kippenwit e.d. (dat eet ik nu toevallig niet graag, maar kom). En al die natuurlijke suikers zoals agave, esdoornsiroop … zijn ook helemaal niet gezonder. Ik eet ’s middags vaak soep, een paar weken terug besloot ik dat ik dan maar eens meer soep moest maken en minder uit brikpakken moest eten. Ten eerste vind ik dat minder lekker en ten tweede daar zit suiker in. Maar nu zag ik dat er in bouillonblokjes dus ook suiker zat, weliswaar minder en om zelf mijn bouillon te trekken daar ben ik te lui voor. Dat zijn dan de dingen waarvan je het weet. Ik kocht onlangs granola van I just love breakfast, superlekker maar er zit agave- en esdoornsiroop in. Helaas weet ik niet hoeveel. Ga naar de beenhouwer en je weet niet hoeveel suiker er daar in je vlees zit en noem maar op! Over eten is zoals Tamara zegt daar een heel goed programma voor. Ik ben tot nu toe nog niet van mijn stoel gevallen, omdat ik al weet had van veel van die gezonde voedingsmythes, maar ik merk toch in mijn omgeving dat het daar vaak een eye-opener is.

  4. Dan moet je eens kijken wat er van suiker in (bijvoorbeeld) klaargemaakte spaghettisaus zit. Om van de E’s nog maar te zwijgen. Zotte boel. Hier zit overgewicht in de familie en mijn zus heeft ADD, wat direct kan gelinkt worden aan E’s. Zelfs al weet ik dat allemaal, ik weet welke hel het wordt om haar te “vrijwaren”, want de generatie ouder dan ons ziet in niets schade. Elke ouder die ik ken worstelt met grootouders die de kinderen volproppen ermee want “gij had daar toch ook geen last van” en “het is maar een keer he, zeg!”

    1. jeps. het is echt moeilijk, want langs alle kanten wordt het aangeboden. Daarom dat ik er nu ook weer bewuster mee aan de slag wil gaan. Het is er bij ons gewoon met de tijd in geslopen, dat steeds meer suiker eten.

  5. Goed idee om er bewust mee om te gaan. Ik kan alleen maar blij zijn dat Giel enkel water en melk drinkt, simpelweg omdat hij de rest niet lust. Want dingen als appelsap lijkt dan misschien best gezond, het is eigenlijk net zo ongezond als frisdrank…

    Met die waterijsjes zou ik toch ook opletten… vers geperst fruitsap is eigenlijk niet zo gezond als het lijkt… er zitten natuurlijk de gezonde dingen van de sinaasappel in, maar de ph-waarde ervan is immens slecht en als je het drinkt zou je het snel moeten opdrinken en daarna zo snel mogelijk neutraliseren met water (zeker niet met tanden poetsen). Als je het als ijsje eet, is dat toch traag en kan het heel sterk op de tanden inwerken… http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/Over%2BEten/2.44267?video=1.2658987

    Het is zeker en vast geen gemakkelijke oefening en hier lukt het de ene dag ook beter dan de andere… Het is trouwens interessant eens wat reportages van Over Eten te bekijken, het is me al een aantal keer opgevallen dat bepaalde dingen die gepromoot worden als gezonde alternatieven uiteindelijk helemaal niet zo gezond zijn…

Geef een reactie